8 jul 2008

Metal Mindy

Van zaterdag 28juni tot dinsdag 8juli werk ik aan de opbouw en de afbraak van Rock Werchter-camping A2-A3-A4. Ik verricht er als het ware bikkelhard mannenwerk zonder een kik te geven, maar welgeteld op dinsdag 8 juli omstreeks 9.30u krijg ik een metaalsplinter in mijn vinger,bij het losvijzen van een schroef...

Tetanus, ook wel kaakklem genoemd, wordt veroorzaakt door de bacterie Clostridium tetani, die algemeen in aarde en straatvuil (vroeger speelde paardenmest hierin een belangrijke rol) voorkomt. De spore van de bacterie kan bij een verwonding in het lichaam komen en zich daar gaan vermenigvuldigen. Dat gebeurt vooral in kleine, diepe wonden, (trappen in een roestige spijker)De bacterie produceert een zeer krachtige gifstof, het tetanustoxine, die pijnlijke spierkrampen veroorzaakt en snel ook de ademhalingsspieren kan aantasten. De getroffene krijgt hevige onophoudelijke spierkrampen, ook van de kaken en de mimiekspieren en het gelaat vertoont hierdoor een pijnlijke grimas, de risus sardonicus, terwijl het lichaam door de rugspieren in een achterover gestrekte boog wordt getrokken, de zgn. opisthotonus. Tetanus loopt zelfs met optimale behandeling nog geregeld dodelijk af. Behandeling bestaat voornamelijk uit verlamming met aan curare verwante spierverslappers en beademing.

(wikipedia)

...de stommiteit wil, dat mijn ouders toen ik ongeveer 6jaar was de pro's en de con's van vaccineren hebben afgewogen en besloten hebben dat de inspuiting tegen deze ziekte belachelijk overbodig was....

until' now.

Op dinsdag 8 juli omstreeks 17.03u zit ik bij de dokter,op een witte ligbank, lichtjes schrikkend van een klein,maar doeltreffend prikje in mn linkerarm. Danku wetenschap! danku geneeskunde! danku neveneffectgewijze spierpijn! Ik ben weer een beetje meer van het leven gaan houden:)

Geen opmerkingen: